Brief aan de kamerleden
11-08-2020
Geacht kamerlid,
Via deze weg willen wij, een groeiende groep artsen (tot 30 juli al meer dan 800 artsen en meer
dan 1000 medisch professionals, waaronder 13 hoogleraren)[1], onze ernstige bezorgdheid uiten
over de huidige gang van zaken rondom de uitbraak van het SARS-CoV-2 virus en het
wetsvoorstel noodmaatregelen
2
dat op 20 augustus ingediend zal worden.
Wij brengen dit met erkenning en medeleven voor hen die ziek werden of een dierbare verloren
en met respect voor het snelle handelen tijdens het begin van de uitbraak en de integriteit van
onze collegae in het Outbreak Management Team (OMT). Wij maken ons echter in toenemende
mate zorgen om de nog altijd geldende noodmaatregelen en de snelheid waarmee hypotheses en
meningen bij wet dreigen te worden vastgelegd, zonder dat daar stevige wetenschappelijke grond
voor is. [2] [3] [4]
De verantwoording vanuit het kabinet dat dit gebeurt in het belang van volksgezondheid is
onbegrijpelijk, als de collaterale schade wordt meegewogen.
Om in de beleidsdiscussie over Corona weer oog te krijgen voor het doel dat maatregelen
zouden moeten dienen, namelijk het toegankelijk houden van zorg, het beschermen van
kwetsbaren en het bevorderen van de volksgezondheid, roepen wij u hierbij op om zich
onafhankelijk en kritisch te blijven informeren en de vragen te stellen die een
democratische rechtstaat toe behoren.
Zie hiervoor bijvoorbeeld de vragen onder aan dit document.
Wij vragen politici openbaarheid van besluitvorming te eisen en te allen tijde
proportionaliteit en subsidiariteit mee te laten wegen bij het uitrollen van beleid.
Het gezegde ‘een middel mag niet erger zijn dan de kwaal’ is actueler dan ooit als het gaat om de
noodverordeningen en het op 20 augustus 2020 voorliggende wetsvoorstel ‘tijdelijke wet
noodverordeningen COVID-19’
2
. Deze behelst nog altijd buitenproportionele strafmaatregelen,
privacy schendingen, inbreuk op lichamelijke integriteit en het zelfbeschikkingsrecht, naast
extreme macht binnen één departement.[5] [6] [7] [8]
Samenvattend
* Het Sars-COv-2 virus heeft in 98% van de gevallen een mild beloop. Bij mensen met klachten
verloopt dit ernstiger bij hoge leeftijd en/of co-morbiditeit. Het gemiddelde mortaliteitsrisico (IFR)
is, door de WHO geschat 0.6%. Met deze wetenschap zou een omgekeerde isolatie (bescherming
van kwetsbaren en ouderen) verdedigbaar zijn.
* De maatregelen richten meer schade aan de volksgezondheid aan, dan dat zij goed doen.
* Het percentage besmette personen is al weken stabiel.
14
Alleen de hoeveelheid geteste personen neemt
toe. De rt-PCR test toont stukjes virus RNA aan. Alleen als de uitkomst ‘sterk positief’ is, is de uitslag
‘sterk suggestief’ voor een actieve besmetting.[9] Het aantal besmettelijke personen komt niet
automatisch overeen met het aantal positieve test uitslagen. Het alleen testen van mensen met typische
klachten is een belangrijk uitgangspunt.
* Het doel is streven naar optimale gezondheid voor een zo groot mogelijke groep waarbij
maatregelen niet meer schade mogen aanrichten dan hetgeen zij proberen te voorkomen
(proportionaliteit) en waarbij dit effect van optimale gezondheid behaald wordt met de minst
ingrijpende maatregel (subsidiariteit).
Achtergrond virus
Er is nog altijd weinig bekend over de verspreiding van het SARS-CoV-2 virus. Mogelijk treedt
het vooral in seizoenspieken op en heeft het onder meer aërosole verspreiding.[10] Waarbij 98%
van de aangedane bevolking het mild tot asymptomatisch doormaakt. Epidemiologen schatten
dat al grote delen van de bevolking ongemerkt een SARS-CoV-2 infectie doormaakten.[11] De
kwetsbare groepen zijn duidelijk identificeerbaar. In totaal werden er tot juli 11.959 patiënten
met COVID-19 opgenomen in het ziekenhuis. Van hen was 47% 70 jaar of ouder. De
Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) berichtte begin juli het gemiddelde mortaliteitsrisico
(IFR) te schatten op 0,6%.[12] In maart werd dit getal nog geschat op 3,4% wat destijds
aanleiding was voor de wereldwijde lockdowns. Deze daling, waarmee de mortaliteit van
COVID-19 vrijwel gelijk wordt aan die van de seizoensgriep epidemieën had voorpagina nieuws
kunnen zijn. Er wordt echter vrijwel niet over gesproken, wat verwonderlijk is.
De mortaliteit van dit coronavirus is sterk leeftijdsafhankelijk.[13] 78% van alle overleden
COVID-19 patiënten was 80 jaar of ouder en slechts 0,7% was jonger dan 50 jaar. 70% van de
overledenen onder de 70 jaar had een onderliggende aandoening, waarvan 43% cardiovasculair
lijden, 26% diabetes mellitus en 24% een chronische longaandoening.[14]
De besmettingen en dus de maatregelen worden gebaseerd op een PCR test welke stukjes virus
RNA detecteert. Een test uitslag wordt ingedeeld van ‘negatief’, ‘zeer-zwak positief’, ‘zwak
positief’ ‘positief’ of ‘sterk-positieve test’ (CT waarde < 25). Alleen als de uitkomst ‘sterk
positief’ is, is de uitslag ‘sterk suggestief’ voor een actieve besmetting. De overige uitslagen
zeggen weinig over of iemand ook besmettelijk is.[15] Niet alle mensen met een positieve test
uitslag zijn dus besmettelijk. Ondanks een hoge specificiteit (mogelijk rond de 98%) zijn er bij
lage prevalentie meer onterecht-positieve uitslagen dan terecht positieve uitslagen.[16] [17] Het
percentage besmette personen is al weken stabiel.
14
Alleen de hoeveelheid geteste personen
neemt toe. Op het moment vinden meer dan 100.000 testen per week plaats, iets dat voor andere
virussen nog nooit gedaan is en daardoor qua aantallen niet te vergelijken valt.
Vanuit deze duidelijk herkenbare risicogroepen is selectief, regionaal beleid het meest
verdedigbaar. Dit wordt mede onderschreven doordat de opnamepiek van COVID-19 patiënten
tussen 16-20 maart lag. Met een incubatietijd van 2 tot 14 (gemiddeld 5) dagen betekent dit dat
de piekbesmetting plaatsvond in de eerste 2 weken van maart. De daling van het aantal positieve
gevallen was dus al ingezet voor de lockdown werd doorgevoerd. Daarnaast treden er vrijwel
geen besmettingen op in de buitenlucht, spelen kleine kinderen nauwelijks een rol in de
overdraagbaarheid van het virus en vindt 80% van de besmettingen in de huiselijke sfeer plaats.
Gezonde mensen tot ongeveer 65 jaar lijken een goede natuurlijke afweer te hebben in de vorm
van T-cellen (het aangeboren afweersysteem). Op basis hiervan zijn er aanwijzingen dat een veel
groter deel van de bevolking reeds in aanraking kwam met het virus. [18] [19] [20] [21] [22] [23]
Bescherming in de vorm van de huidige maatregelen is voor de meeste mensen onnodig en kan
zelfs tot gezondheidsschade leiden aangezien het afweersysteem een dynamisch stelsel is dat
nabijheid en lichamelijke interactie nodig heeft om zich te ontwikkelen en up-to-date te blijven.
Sociale distantie en overdreven persoonlijke beschermingsmaatregelen tasten het afweersysteem
aan en zullen leiden tot een lagere weerstand en grotere vatbaarheid voor micro-organismen.
Wij verwonderen ons er dan ook over dat de maatregelen, initieel ingezet in het belang van de
volksgezondheid maar deze ondertussen bewezen meer schadend, worden voortgezet. En wij
verwonderen ons dat, op basis van de huidige wetenschappelijke onderbouwing, ertoe over
gegaan wordt om hen een wettelijk karakter te geven, met mogelijkheid tot herhaaldelijke
verlenging en afwezigheid van werkelijke inspraak van de kamers.
Maatregelen
De maatregelen, zoals genoemd in het wetsvoorstel
2
betreffen onder meer verplichte sociale
distantie, (semi-)verplichte isolatie, hygiënemaatregelen en verplichte persoonlijke
beschermingsmaatregelen. Aan het begin van de uitbraak waren deze maatregelen begrijpelijk.
Er was weinig over het virus bekend en het doel van de maatregelen was duidelijk, de
ziekenhuiszorg niet overbelasten en het beschermen van kwetsbaren en ouderen. Gaandeweg is
er echter door vele deskundigen en wetenschappers aan de alarmbel getrokken, omdat de
middelen ernstiger zijn dan het leed dat zij proberen te voorkómen.[24] [25] [26]
Enerzijds blijkt de mortaliteit veel lager dan verwacht en ondervindt de overgrote meerderheid
slechts milde klachten van de ziekte COVID-19.[27] De lange termijn gevolgen van het virus
worden genoemd maar zijn nog niet goed in kaart gebracht. Daarnaast geven de
seizoensgriepvirussen ook blijvende schade, ook daarin onderscheidt SARS-CoV-2 zich nog
niet.[28]
Anderzijds is het zo dat met name de, wetenschappelijk onvoldoende bewezen[29] [30],
maatregel ‘verplichte sociale distantie’ — voor het hele land, ook daar waar de ziekte niet of
minder woedt — zorgt voor schade op het gebied van het psychosociale domein[31] [32], de
economie[33] [34] [35] [36] en de non-COVID gezondheidszorg.[37] [38] [39]
Door de blijvende maatregelen is bovendien de ziekenhuiscapaciteit dermate beperkt dat van
inhalen van niet-geleverde zorg geen sprake zal zijn. Meer dan een miljoen verwijzingen via
Zorgdomein werden uitgesteld. Naast het verlies aan gezonde levensjaren is dit ook financieel
gezien een enorme strop voor de ziekenhuizen. Ook de huisartsenzorg zelf krijgt met een
stuwmeer aan achterstallige zorg te maken.[40] [41] [42]
Vaccin
In de media worden suggesties gedaan dat vaccinatie ingezet gaat worden als alternatief voor
vrijheidsbeperkende maatregelen. Dit heeft impact op mensen. Een semi-verplichte vaccinatie
lijkt haaks te staan op de principes van informed- consent en shared decision making waarbij
besluiten die lijf en leden raken, zonder druk kunnen worden genomen. Voor artsen zijn dit
belangrijke waarden in goede zorgverlening.
Opmerkelijke aan deze vaccin-fascinatie is nog wel dat het SARS-CoV-2 virus geen pandemie is
volgens de originele definitie van de WHO, voordat deze in 2009, ten faveure van het nieuwe
influenza A virus, werd aangepast en de ernst/dodelijkheid van de ziekte geen criterium meer
was voor het uitroepen van een pandemie. Ook in het huidige wetsvoorstel wordt niet gesproken
over pandemie maar epidemie.
Het is te hopen dat het inkopen van vaccins niet lijkt op dat van de Mexicaanse griep periode en
tevens gegeven werd op het moment dat de (epidemie) pandemie in feite al voorbij was.[43] [44]
[45]
Artseneed
Als arts legden wij allemaal onze eed dan wel gelofte af welke in 2003 werd aangepast naar de
huidige tijd en onder meer stelt ‘..Ik zal gezondheid bevorderen.’.. ‘Ik erken de grenzen van mijn
mogelijkheden. Ik zal mij open en toetsbaar opstellen. Ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de
samenleving en zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg bevorderen.
Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk.’[46]
De huidige maatregelen en dreiging van een semi-vrijwillig vaccin, zetten deze eed onder druk.
Wij doen daarom een openbaar appèl op onze beroepsverenigingen, mede-zorgverleners en het
kabinet om zich genuanceerd uit te spreken over de huidige maatregelen en de voorgestelde
wetgeving.
Een open gesprek over de coronamaatregelen betekent dat we naast oog voor de te winnen
levensjaren van (met welk virus dan ook) geïnfecteerde patiënten, óók oog moeten hebben voor
andere factoren die van invloed zijn op onze volksgezondheid, zoals hierbij geschetst. Een debat
hierover met deskundigen vanuit de gehele maatschappij, gesteund door maatschappelijke
organisaties, kan de benodigde helderheid creëren over de proportionaliteit en subsidiariteit van
de maatregelen. Daarbij is het van belang dat eenieder gehoord wordt, vanaf een zo vroeg
mogelijk stadium van een nieuwe uitbraak. Kritische discussie en twijfel dienen niet gemeden of
afgezwakt te worden en mogen worden benoemd.[47]
Gezondheidsbevorderende maatregelen
Dat de noodverordeningen en de wet worden gebracht in het licht van verbetering van de
volksgezondheid staat bovendien in schril contrast met het tot op heden afwezige of weinig
harde beleid dat de overheid voert waar het preventie van ziekten, optimale of waardegedreven
zorg en lange termijn investeringen in zorgpersoneel betreft. Maatregelen met bewezen
gezondheidswinst zoals een zout- en suikertax, verbod op (e-)sigaretten en het financieel
aantrekkelijk en ruim toegankelijk maken van gezonde voeding, beweging en sociale
steunnetwerken.[48] [49] [50] [51]
70-90% van veel voorkomende aandoeningen als darmkanker, hart- en vaatziekten, en diabetes
hebben een oorzakelijke relatie met omstandigheden én leefstijl. Gezondheidsbevordering geeft
ook bij de behandeling van ziekte veel winst.[52] [53]
Recent Nederlands onderzoek naar de behandeling van diabetes type 2 met een
leefstijlinterventie wijst uit dat ruim 70% van deze mensen dankzij leefstijlaanpassingen kan
stoppen met zware medicatie zoals insuline, ook 2 jaar na de interventie nog.[54]
Preventiebeleid dat, juist de door corona zo hard geraakte groepen, een voorsprong had kunnen
geven.
Wat is gezondheid?
Gezondheid is een diffuus begrip dat de afgelopen jaren in opdracht van de Gezondheidsraad en
ZonMw opnieuw werd omschreven als een alternatief voor de statische definitie van gezondheid
uit 1948 van de WHO. Het resulteerde in “Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en
een eigen regie te voeren, in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het
leven”.[55]
Deze omschrijving gaat niet uit van de afwezigheid van ziekte, maar van veerkracht,
functioneren en eigen regie. Later uitgewerkt tot het begrip Positieve Gezondheid met zes
dimensies, dat een rode draad vormt in de onlangs verschenen Landelijke Nota
Gezondheidsbeleid 2020-2024 van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
(VWS), voor alle gemeentes in Nederland.[56] Ook maakt het deel uit van het nieuwe Raamplan
Artsenopleiding 2020.[57]
Internationaal wordt het nieuwe gezondheidsbegrip zeer veel geciteerd. Daarnaast onderschrijft
ook de WHO de noodzaak van het meewegen van de rechten van de mens als het gaat om
maatregelen genomen in het kader van de volksgezondheid.[58]
De huidige wereldwijde maatregelen, genomen ter bestrijding van SARS-CoV-2 schenden in
hoge mate deze visie op gezondheid en de rechten van de mens. VWS gaat regelrecht in tegen
de, in haar eigen nota vastgelegde, visie op gezondheidsbeleid en het potentieel ervan.
Verantwoordelijkheden
Wij benadrukken het belang om vanuit verschillende perspectieven te kijken naar gezondheid en
welzijn, waaronder de dreiging van het virus, de gevolgen van angst, de effecten van
maatregelen en de zelfregie die mensen kunnen nemen om hun leven vorm te geven.
De crisisstructuren zijn afgeschaald maar ingrijpende maatregelen bedoeld om de COVID-19
uitbraak te beheersen blijven in stand. De schade van deze maatregelen moet beperkt worden en
publieke middelen dienen gebruikt te worden om de gezondheid en kwaliteit van leven in den
brede te bevorderen.
Het moet duidelijk worden wie in deze fase het overzicht houdt over de gevolgen van de
maatregelen voor de volksgezondheid. En duidelijk moet worden wie de kennis, die wordt
ontwikkeld over COVID-19 en andere gezondheidsdreigingen, bijeenbrengt en duidt. Deze regie
is nodig voor een zorgvuldige afweging en besluitvorming over collectieve maatregelen.
Wij verzoeken de overheden, financiers van zorg en zorginstellingen transparant te zijn over de
afwegingen die zij maken om de volksgezondheid te beschermen en te bevorderen en de
publieke middelen die zij hiervoor inzetten.
Wij verzoeken de minister en staatsecretarissen van het ministerie van VWS een leidende rol te
nemen, om de noodzakelijke dialoog tot stand te brengen en de structuren in te richten die een
goede afweging over maatregelen kunnen ondersteunen. Dat kan niet alleen de
verantwoordelijkheid zijn van het OMT en gemeentelijke overheden.
Wij roepen op tot een open discussie, waarbij experts zich mogen en durven uitspreken. Het doel
moet zijn om altijd te streven naar optimale gezondheid voor een zo groot mogelijke groep
waarbij maatregelen niet meer schade mogen aanrichten dan hetgeen zij proberen te voorkomen
(proportionaliteit) en waarbij dit effect van optimale gezondheid behaald wordt met de minst
ingrijpende maatregel (subsidiariteit).
Met bezorgdheid, hoop en op persoonlijke titel,
De artsen van het arts en covidteam
De originele brandbrief is terug te lezen op www.opendebat.info
1
Een initiatief van artsen. In
totaal werd die brief in 3 weken tijd door meer dan 2000 artsen en medisch professionals
ondertekend. Zij ondersteunen de oproep tot een open debat over de proportionaliteit van de
corona maatregelen. Onder hen meer dan 800 artsen en 6 hoogleraren. Tevens tekenden meer
dan 1000 medisch professionals, onder hen 7 hoogleraren.
Voorbeeld vragen waarvan het verstandig zou zijn als ze beantwoord worden voordat het
wetsvoorstel ‘tijdelijke noodmaatregelen’ ingediend wordt:
* Waarom werd SARS-CoV-2 in januari op de lijst van A-meldingsziekten gezet, in lijn met
bijvoorbeeld Ebola en Lassa? Terwijl studies vanuit China op dat moment al getallen vergelijkbaar
met de griep laten zien? Waarom was de epidemie in China voorbij nadat in februari de definitie
van ‘bevestigd geval’ aangescherpt werd?
* Zijnde een A-lijst meldingsziekten, waarom werd er dan in februari niet op die manier gehandeld
toen bekend werd dat er een uitbraak in Noord-Italië was, alwaar veel Nederlanders vakantie
hielden? Zou iemand met verdenking Ebola op een zelfde manier terug naar Nederland hebben
mogen komen?
* Waarom propageert de minister van VWS sinds maart dat ‘de enige weg om uit de maatregelen te
komen, een vaccin is’? Terwijl het hoogst onzeker is of het vaccin sterfte zal voorkomen.
Daarnaast zijn er goede medicamenteuze behandelingen in opkomst voor alle fases van de ziekte.
Naast de vraag waarom voor dit vaccin andere groepen zouden gelden dan voor het (op vrijwillige
basis te nemen) griep- en pneumococcenvaccin? 98% van de mensen die besmet raakt, wordt niet
(heel) ziek van covid-19. Slechts 2 % van deze groep behoeft ziekenhuis opname. Zweden laat zien,
in lijn met internationale studies, dat waarschijnlijk maar 10% van de bevolking het virus zal krijgen
en er iets van merken. Deze groep is duidelijk: 70+ of met een chronische aandoening. Wat is dan
de rationale voor het opleggen van maatregelen aan de gehele bevolking?
* Wat test de rt-PCR test eigenlijk? Een actieve besmetting of de aanwezigheid van stukjes viraal
RNA? Wat is de Nederlandse definitie van een ‘bevestigd geval’? En waarom?
* Waarom veranderen de definities steeds? In eerste instantie werden maatregelen genomen op het
stijgend aantal ziekenhuis opnames, dat is begrijpelijk vanuit het doel om zorg toegankelijk te
houden. De laatste persconferentie van 6 augustus spreekt over een stijging van het aantal
besmettingen, dit is onjuist. Het percentage besmette personen is al weken stabiel. Alleen de
hoeveelheid geteste personen neemt toe. Waar wordt de dreiging met noodzaak tot uitbreiding
van maatregelen dan op gebaseerd?
* De persconferentie van 6 augustus benadrukt het onverantwoorde gedrag van jongeren. Zij maken
het echter in 98% van de gevallen asymptomatisch door. Jongeren leggen geen overmatig beslag
op ziekenhuisbedden. Infectie bij hen dient dan ook niet voorkomen te worden. Langdurige klachten
en de kans op een ernstig beloop dienen wel voorkomen te worden, waarom is hier niet vanaf het
eerste moment onderzoek naar gedaan in de huisartsenpraktijken?
* Waarom wordt de eerste lijn (huisartsenzorg) niet betrokken in medicatie onderzoek? (Terwijl het
doel van de maatregelen is om mensen uit het ziekenhuis te houden).
* Waarom gebruikt de Inspectie Gezondheid en Jeugd het argument dat off-label voorschrijven
laakbaar zou zijn, terwijl dat gangbare praktijk in Nederland is?
* De meerderheid van degenen die overlijden aan Covid-19 is 82 jaar en ouder. Voor het merendeel
van hen is dat een welkom einde. Heeft iemand hen gevraagd of ze wel beschermd willen worden?
Of ze 4 maanden geïsoleerd, afgesloten leven, aan het einde van hun leven, verkiezen boven het
lopen van het risico op een griepvirus?
* Waarom werden hypotheses, bijvoorbeeld over aërosole verspreiding, die sinds maart vanuit de ons
omringende landen en vanuit Nederland, hoorbaar waren, niet onderzocht?
* Waarom is de WOB opgeschort?
* Waarom is er een wetsvoorstel ingediend dat de macht van de eerste kamer inperkt?
* Waarom verleent het wetsvoorstel ‘tijdelijke maatregelen covid-19’ zoveel macht aan de minister
van VWS?
* Waarom zijn maatregelen die de gehele maatschappij raken alleen getoetst op mogelijk effect op
het virus en niet op hun effect op de overige volksgezondheid en niet op hun effect op andere
essentiële delen van de maatschappij (economie, onderwijs, veiligheid in huiselijke kring, etc)?
Bronnen
[1] www.brandbrief.info Een initatief van artsen. In totaal ondertekenden in 3 weken tijd meer
dan 2000 artsen en medisch professionals de oproep tot een open debat over de proportionaliteit
van de corona maatregelen. In totaal tekenden meer dan 800 artsen, onder hen 6 hoogleraren.
Tevens tekenden meer dan 1000 medisch professionals, onder hen 7 hoogleraren.
Bekijk deze brief op:
https://opendebat.info/brief-kamerleden/?fbclid=IwAR0K8Lj3qumLI1Oj_A3BlwVTrTKqnIdo
WiVXXVFN__RdCiKbE00BXqrgNRk
Ook internationaal gaan artsen, wetenschappers en activisten aktie ondernemen
https://www.facebook.com/100010785394740/posts/1262833880752780/